Caritas / Wat is en doet de PCI?

PCI staat voor Parochiële Caritas Instelling. En Caritas betekent: aandacht voor elkaar / ieder tot z’n recht laten komen. En van hieruit doen we aan diaconie. De leden van de PCI willen er zijn voor de diverse noden van de mens.

We vermoeden dat wat wij doen niet altijd zo zichtbaar is. De voor u waarschijnlijk  bekendste taak is ziekenbezoek. Degene onder u die 83 jaar of ouder zijn krijgen voor Kerstmis een kerststol of een kerstroos. Ook geven we jaarlijks een donatie aan een goed doel. De PCI zit samen met 4 andere parochies in De Vijfhoek (De Noord, ’t Veld, Waarland en Niedorp). Marcel Dekker vertegenwoordigt ons hierin.

We weten ook niet altijd wie ziek is of eenzaam en het op prijs stelt om bezoek te krijgen namens de parochie. Dus doen we een oproep aan u: indien u iemand kent waarvan u weet dat deze graag een keer bezoek ontvangt; laat het ons weten. Of pak zelf de telefoon om aan te geven dat u graag bezoek wilt. U kunt dan contact opnemen met Marcel Dekker of Loes Veldman. Marcel: 06 – 30285601 of: pamade@quicknet.nl

Loes: 072 – 5711952 of: Loesveldman51@gmail.com

Mocht de telefoon niet worden opgenomen schroom niet een bericht in te spreken. Want alleen als er een bericht is achtergelaten wordt u teruggebeld (behalve tijdens vakanties).

De PCI is ook samen met de andere kerken binnen Heerhugowaard vertegenwoordigd binnen het Platform Armoedebestrijding Heerhugowaard (PAH). Loes Veldman vertegenwoordigt ons hierin. Dit platform beheert vier pijlers:

De 1e pijler: zij beheren het Noodfonds: mensen die echt geen geld meer hebben om bijvoorbeeld het weekend door te komen kunnen daar, meestal via een welzijnsorganisatie, een beroep op doen.

De 2e pijler: er is regelmatig overleg over het armoedebeleid met de gemeente en met diverse organisaties die zich ook inzetten tegen armoede.

De 3e pijler is aan het einde van het jaar een inzamelingsactie voor de Voedselbank met daarnaast geld inzamelen voor een kledingbon voor kinderen waarvan de ouders gebruik maken van de Voedselbank, zodat zij ook eens nieuwe kleding kunnen kopen.

De 4e pijler en tevens degene waar veel aandacht naar uitgaat is Schuldhulpmaatje. Mensen met schulden kunnen een beroep doen op Schuldhulpmaatje om hen te helpen zicht op hun financiën te krijgen en hen door de schulden heen loodsen. Wij zijn van mening dat een vrijwilligersorganisatie de drempel om hulp te vragen verlaagd. Schuldhulpmaatje is bereikbaar op 06 – 11680700 of shm.heerhugowaard@gmail.com

Stichting Helpende Hand

Wij zijn jaren geleden begonnen met inzamelen van goederen en hebben enkele jaren geleden besloten om er een Stichting van te maken.

Wij ondersteunen de minima met diverse goederen zoals voedingsmiddelen, huisraad, speelgoed en kleding. Wij doen dit alles vanuit huis en beschikken over een kleine opslag voor de gedoneerde spullen. Tevens proberen wij elk jaar cadeaus in te zamelen voor kinderen uit gezinnen die opgroeien rond de armoedegrens, zoals speelgoed en kleding (nieuw of z.g.a.n.). Dit omdat zij nauwelijks Sinterklaas of Kerstmis kunnen vieren.

Ook zamelen wij het hele jaar door voedingsmiddelen in, die wij kunnen gebruiken om pakketten voor die gezinnen te maken. U kunt deze goederen het hele jaar door brengen bij Marcel Dekker, Korteweg 8 te Heerhugowaard.

U kunt het ook laten ophalen, telefoon Marcel:  06 – 302 856 01. Financiële bijdragen zijn van harte welkom voor het aanschaffen van producten. Stichting Helpende Hand, NL17INGB 0007 1255 28. Info: www.sthelpendehand.eu. KvK 65192761.

Onze dank, namens Stichting Helpende Hand.